Wudang.cz - úvodní stránka

Tai Chi

„Přirozeným pohybem k pohodě a zdraví“

 

Přeskočit na menu vybrané sekce

Úvod » O cvičení Tai Chi » Tai Chi, internet, učitelé, žáci...

Tai Chi, internet, učitelé, žáci...

Internet je úžasné médium, na kterém můžeme najít velké množství informací - v podstatě ke všemu. A nejen psaných, ale i ve formě audia či videa.
 
Tai Chi není výjimkou. Kromě teoretických otázek zde taičisté hledají především různé sestavy a aplikace. You Tube jich nabízí nepřeberné množství. Zde se na chvíli zastavím.
 
Existují standardní sestavy, které mají oficiální písemné manuály (popis + vyobrazení jednotlivých cviků a celých sestav). Vše do detailu zpracováno čínskými experty a publikováno v Číně (a následně převzato i v zahraničí). Dalo by se tedy očekávat, že všichni budou tyto sestavy cvičit stejně. Ale chyba lávky :-)  Když si na You Tube zadáte konkrétní sestavu tak zjistíte, že tam není snad jediný příspěvek (ukázka), který by se naprosto shodoval s nějakým jiným (i když možná….). Co mistr, to se provedení sestavy v drobných či větších detailech liší nejen od manuálu, ale i od provedení jiných mistrů.
 
Různost provedení se netýká jen standardních sestav. Nicméně u tradičních sestav je trochu pochopitelnější. Vertikální, ale i horizonální hierarchie mistrů v rámci jedné školy, odpovědnost a přístup šéfa atd. Můžeme se setkat i s jiným přístupem, důvody a způsoby provedení. Zůstanu u Wudangu, který znám nejlépe. Když zcela náhodou najdete na You Tube tamního mistra, který na čtyřech různých videích cvičí tu samou sestavu čtyřmi různými způsoby, pak se asi zamyslíte. Při porovnání videí pochopíte, že některé provedení je asi pro začátečníky (nebo cizince), jiné pro pokročilé, jiné bylo natočeno, když mistr zrovna nebyl ve formě atd. Co je tedy správně? Třeba to, co se na webu vůbec neobjevuje :-)  nebo…
 
Jak tedy tuto různorodost řešit? Osobně vycházím z pojetí učitele, kterému věřím. A od toho se vše odvíjí. Zvlášť, pokud s dotyčným mistrem mám už nějaký bližší vztah (a nejsem pro něj jen "nějaký" cizinec, kterého už nikdyneuvidí a může ho tedy naučit/nenaučit v podstatě cokoliv).  Pak jej plně respektuji a cvičím sestavu tak, "jako on :-)". A většinou se držím první verze, kterou mě naučil. Každý - i čínský mistr Tai Chi - je pouze člověk. A buď si časem sestavu přizpůsobí tomu, jak jemu vyhovuje - nebo sestavu postupně "vylepšuje" (mnohdy ke škodě), aby své - hlavně zahraniční žáky - mohl učit tzv. stále dokonalejší a v konečné fázi tu "jedinou pravou" verzi sestavy. Tento přístup neplatí obecně, i když se začíná vyskytovat poměrně často. A jsou za ním hlavně peníze.
 
Ale zpět k Internetu.  Jak asi bude reagovat učitel, když mu nějaký jeho žák či žačka bude tvrdit - "Na You Tube se to ale cvičí jinak!"? Tady si asi učitel rychle udělá pořádek. Stačí jednoduchá reakce například ve smyslu: "Tak proč nechodíš k tomu učiteli z Internetu a chodíš sem?"
 
A  co když se učitel zcela náhodou dozví, že jeho žák/žačka se učí ještě další sestavy z Internetu a přitom pořádně neumí ani to, co se cvičí na pravidelných trénincích? Svědčí to o nadměrných ambicích žáka, o nerespektování jeho současného učitele, o absolutní absenci pokory, soudnosti... Je to něco podobného jako když někdo chodí současně ke dvěma učitelům Tai Chi a u každého se učí něco jiného, kolidujícího. Třeba se to dá zvládnout a obojí cvičit perfektně. Osobně bych to spíš viděl tak, že ani jedno nebude stát za moc a žák bude cítit v nejistotu v základech cvičení. Právě uvolněnost a pohoda je přitom podstatným prvkem Tai Chi. Tenhle případ asi učitel řešit nebude. Ono se to vyřeší samo. Buď dotyční pochopí nebo přestanou zvládat, tím je Tai Chi přestane bavit…
 
Ale aby moje úvahy nebyly příliš pesimistické :-) - výše uvedené případy jsou určitě extrémní a ojedinělé. Většina taičistů respektuje svého učitele a vše je v pohodě. Když už si jako žák někoho vyberu, důvěřuji mu a vyhovuje mi - tak proč příliš experimentovat? :-)
 
Jan Turneber